Monday 9 August 2010

jom jadi zero

assalamualaikum

ni maybe entry terakhir sebelum aku tinggalkan bumi Allah manipal ni.

entry kali ni khas utk diri aku yg selalu lalai.

entry kali ni khas utk bg aku semangat utk sambut ramadan.

entry kali ni khas utk aku yg bakal jadi ayah insyaAllah.



kenapa nk jadi zero?
ape yg bestnye dgn zero?
takde nombor lain ke?
apa yg istimewanya dgn zero ni?

zero
kosong
sifar
0

dorg ni memiliki kelebihan tersendiri

contonya;
nombor ape pun, kalau darab dgn kosong = 0
kalau tekan kalkulator, korg bahagi ape je nombor dgn kosong = ERROR
kosong kuasa 2 ke, 3,4,5,...... = 0
0 tambah dgn nombor pape pun takde effect

menarik kan?

pernah dgr;
hati kosong?
fikiran kosong?
0% interest?

jom try;
hati aku 5 la..
fikiran aku 7 sekarang..
100% interest (takde sape nak)

org ramai tak suka zero, kosong, sifar, 0 ni;
aku nk duit berjuta2,
aku nk score gol 5 bijik,
aku nk kereta 5-6 buah,
10 cukup la,
at least 4000,
120 patah perkataan,
boss, 2 parota!
tinggi aku 170cm.

cuba tukar nombor di atas dgn 0.
pelikkan bunyinya?

kalau org guna pun, ada nombor lain teman
seratus=100
seribu=1000
baki bank kita pun tak 0 (unless tutup acc) tak kira baki dah tu.

sebab ape????
sebab zero, kosong, sifar, 0 ni;
tak best,
tak kaya,
tak macho,
loser,
nobita.

tapi kenapa nk sgt jadi zero ni?

sebab disebalik ketidakbestan 0 ni,

Allah letak something yg sgt special

time ni je kita macam nabi

kita dilahirkan zero

zero dosa.



jom jadi zero.

selamat menyambut ramadan
selamat beribadah

1 comment:

amicus curiae said...

saya suka nobita. Ramadhan kareem!