Friday 13 June 2008

barang pinjam..

aku mulakan entry ni dgn sebuah cerita:

pg tadi after class dlm kol 10 camtu aku dan kwn2, g mkn kat sharada. pas mkn egg maggi bull eye aku pon mula blk naik vespa kesayangan aku. time on the way tu, aku pon try la wat gaya mat rempit, tade ape pun, sume lepas tgn je.. selalunya moto aku stabil je.. tapi kali ni goyang2. sah ada sumthing happen ni. aku pon stop jap and check tayar. sah! tayar dpn takde angin. so terpakselah aku melencong ke kedai minyak nak pam. kat sini nk pam minyak pun ada org tolong isikan..haha.

kecewa aku bila mamat tu kata yg tayar dpn pancit.. :( so aku wat slamber je naik moto tu, aku bwk slow2 sampai ke workshop pomen aku. mr suderi. aku hampa skali lagi bila dia kata, nk tuka tyr bukan kat sini dik oi.. kat kedai tayar sebelah kedai bunga hujung jalan bleh la.. aku pon bwk blk moto aku ke kedai yg dimaksudkan..

maka encik pomen ni pun bukak la tayar and check kat mana yg pancit tu...






encik pomen tgh kobek vespa aku..



mmg sah ada bocor kat tiub tayar.. besar plak tu. mamat pomen ni tanya la nak tampal ke nak tukar baru? aku cakap tukar baru je bos! pastu dia kata yg kedai tayar ni untuk repair je, takde jual tiub. kalau nak baru kena encik beli sendiri. ahh sudah! kene g tempat lain plak ni. takpelah, dapat gak aku naik auto, baru je smlm ckp lama tak naik. arini dah dapat naik. so pegila aku jln kaki mendapatkan auto yg berada di jln besar. baru tau susahnye org yg takde motor!

dipendekkan cerita aku pun selamat membeli tiub tu kat manipal auto centre. pastu mamat pomen ni pun wat la keje dia yg tak sampai 10 minit pun (padahal aku dah abis masa dkt 40minit).

semua sekali, duit tiub + duit auto + duit upah, ada la dlm Rs. 164..
*tamat cerita*

tapi tak bestla plak kalau abis cmni je entry ni. meh aku sambung sket. dalam hati aku mmg la rasa tak best.. yela, siapa yg gembira bila motor pancit, duit kene keluar, berpanas kat bengkel (arini tak hujan).. tapi bile pikir2 blk.. yela, sape yg bg motor tu pancit? sape yg nk duit aku keluar ni.. semua tu tuhan yg nak benda tu jd.. aku pun redha je..

teringat masa kecik2 dulu aku ada dgr Buznama ckp, semua benda dalam dunia ni hak Allah. yg kita ada hanyalah brg pinjaman dari Dia yg maha kaya.. kita ni miskin gila!!! bulu hidung pun bukan kita punya! sbb tula kita kene jaga harta pinjaman ni leklok.. anggota badan kene jaga.. kene g bersukan, mkn mknn yg berzat, supaya badan sehat.. bukan tu je.. nabi soh kita jg gak anggota kita dari buat maksiat pada Allah.. maksiat tu bukan laki dan pompuan je.. tapi ialah "buat apa yg Allah larang dan tak buat apa yg Allah suruh" tu la namanya maksiat.

cuba bayangkan kita bagi pinjam barang kat kawan kita. pastu dia maki hamun kita, dia pakai mcm dia punya sendiri, pastu kita mintak blk dah rosak dah barang tu.. marah tak? marah la!!!
macam tu jugak Allah bg kita pinjam anggota badan, akal, harta, etc2. bukan utk suka2. bukan untuk kita buat binasa. bila kita tak jaga "brg pinjaman" ni betul2, maka itulah yg akan buat tuhan marah ...

so, jom la heboh kat semua org supaya jaga barang pinjaman kita elok2.. bukan jom heboh tv3 tu.. tu lain..

"Alhamdulillah.. aku bersyukur dgn apa yg aku ada, walaupun motor vespa je, tapi ada jugak kenderaan utk aku di dunia ni.. semoga Engkau kurniakan kenderaan yg lebih baik untukku di padang mahsyar nanti.. berjalan kaki pun takpelah ya Allah.." ameen..

6 comments:

imanulhassan said...

nasihat yg berhikmah :)

Hilmi Mahmud said...

wahhh~!!! very good la ini tulisan~!!! Syukran!!!

mr K said...

mata pena lebih tajam dari mata pedang.. :) eh mata blog la..

Anonymous said...

menarik menarik!!

abg khalis memang macho lah..

comel pun iyer.. haha

cepat2.. link blog aku

Zackyun said...

cumil lah gak lah (tanpa suruhan aff)..

maksud ADIK yah : comel pnulisan. penuh hikmah!!!

mr K said...

kerel n yah: comel? biasa la, benda baru, mmg nmpak comey.. nanti blog ni dah besar tumbuh misai, mesti korg termuntah2! haha.

nama adik yah tu mmg seswai!

teruskan menyokong blog ni.. ^_^