Sunday 15 June 2008

yaumul ab

"Sesungguhnya orang-orang yang beriman dan mengerjakan amal saleh, mereka itu adalah sebaik-baik makhluk." (7) "Balasan mereka di sisi Tuhan mereka ialah syurga 'Adn yang mengalir di bawahnya sungai-sungai; mereka kekal di dalamnya selama-lamanya. Allah ridha terhadap mereka dan merekapun ridha kepadaNya. Yang demikian itu adalah (balasan) bagi orang yang takut kepada Tuhannya." (8) al-baiyinah.

abah aku best!
abah aku pandai masak.
abah aku pandai menjala ikan.
abah aku pandai buat rumah.
abah aku pandai buat kolam ikan.
abah aku penyayang.
abah aku sporting.
abah aku hensem.
sayang abah!


selamat hari bapa! sebenarnya aku tak sambut pun hari bapa ni. sbb bagi aku, setiap hari adalah hari bapa. bukan 15 jun je. tapi sbb mr N datang rumah aku pg td, dia kata nak call bapak dia sbb birthday bapak dia arini, n arini hari bapa, baru aku tau hari bapa tu hari ni. aku teringat abah yang ada kat rumah. last time aku call rumah, kaki dia sakit, bengkak sbb tersadung. doctor ckp ada ligament terkoyak sket. so aku pun call dia, tanya kabar, tanya psl kaki dia. dia kata dah susut sket dah bengkak tu. tiap2 mlm dia boh bandage. aku dah nasihat dah soh jgn banyak sgt jln tu.. tapi abah ni degil sket.. mak pun ckp macam tu.. aritu jenuh mak nasihat dia soh jumpa doctor. (aku tersenyum sbb kadang2 aku pun degil jugak bile sakit, byk kali mrs K soh aku jumpa dr..)
org putih kata "like father like son" ^_^

aku tanya jugak mcm mana mkn minum, hidup kat malaysia bile harga minyak naik ni. ibu cakap, RM30 cuma dapat 11liter je. baru satu takuk meter minyak tu naik. ayam sekilo dah RM7. kalau sekor mau 15ringgit. semua benda naik. tapi dalam berita still cakap harga tak naik. mungkin pemberita tu tak kua2 kot dari studio dorg. kalau menteri tak tau logik la jugak.. dorang tau mkn je..

menteri2 ni termasuk perdana dorg sakali ek, sedap je mulut suruh rakyat berjimat, padahal dorg tataw ke ada org yg selama ni mmg berjimat, duit upah toreh getah cukup2 je utk beli beras bg anak2 mkn sekali sehari. mereka ni sampai tataw lagi nk jimat ape. takde benda lagi yg nak dijimatkan. Tuan Guru Nik Aziz pernah cakap, membazirnamanya bina masjid lawa2 kalau masih ada keluarga yg tak mkn 2kali sehari. sbb tu dia kata, kat kelantan, takde masjid baru. itu masjid, belum lagi benda2 lain.. yg mmg jelas membazir..

aku nak je telefon petronas nak tanya dia keuntungan 80billion tu kamu guna untuk ape? kemana perginya? kamu amik minyak dalam laut tu, minyak tu sape punye? Allah letak minyak tu kat perairan malaysia, bukan untuk kamu buat untung sorg2. minyak tu harta negara. kalau harta negara, maksudnya harta rakyat. bukan harta pemerintah @ Pm! so, belanja la kitorg rakyat ni sikit.. kamu tu kaya, kamu kaya pun sbb Allah yg bg minyak tu.. minyak tu pon bukan bg direct kat kamu.. dia soh kamu korek dasar laut, amik. kamu guna duit negara, bli gerudi, korek2 dan kamu dapat minyak tu. pastu kamu jual kamu dapat untung byk. aku yg takde peluang nak gerudi minyak ni, bleh toreh getah je kat kampung. aku mkn sekali sehari je, sbb anak2 kene sekolah. (sekolah tak free2 lagi). nk soh aku jimat ape lg? takyah makan lgsung? pikir la sikit! takkan ruginya petronas kalau harga minyak turun!

Buznama cakap, nabi kata, kalau kita sedekah satu, kita akan dapat sepuluh. tu kalau sedekah. kalau dah mmg hak, tu wajib bg namanya.

untuk bapa2 yg bekerja tak ingat letih, tak bosan2 cari rezeki utk anak2, aku salute dgn korg! terutamanya abahku. abah kene rehat jugak tau! because i love u so much! selamat hari bapa!

p/s:- yaumul ab = hari bapa
-aku try call petronas, tanya dia blanja kat mana duit 80 billion tu? pastu dia tanya sape ni? aku jwb, "im mr K". pastu aku dgr bunyi tuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuut.......(dah kene letak)

4 comments:

amicus curiae said...

serious cyg call!! hahahahahaha r-e-s-p-e-c-t aa!

anyway...teringat conversation last week dgn abah (ipoh) cyg..dgr suara dia yg sangat2 mendamaikan tu..rasa bersalah sgt sbb 2-3 menjak ni dah lama x contact...he loves his son very much...like his son loves him..

me..i love you both too..
sy cuma menumpang kasih abah ipoh.. =')

happy fathers day untuk both our abahs n n one future daddy cool..mr K =)

mr K said...

thank u sweety! he is a great man. i love him. and i love u too!

alonq_exe said...

lari topik sikit. Kata ada link ke blog aku.. takde pun. Sedey2.

mr K said...

aah. aku pun perasan..aku kecewa sket pas baca..ni semua pak lah punye pasal!