Saturday 21 June 2008

BERSIH?


aku sebenarnya tak pasti sgt nak tulis ape utk entry kali ni.. ada byk idea, tapi mcm tak smgt sgt..

(tula..aritu rajin sgt..) patut la dulu masa sahabat dtg jumpa nabi, tanya nabi, ok tak kalau aku khatam quran sekali sehari? kemudian nabi kata, takyah la skali sehari.. kurgkan sket.. stgh quran sehari ok la..biar sikit tapi berterusan.. tapi sahabat ni kata: tapi aku mampu ya rasullah.. aku tak rasa terbeban pun.. pastu nabi kata, nanti kamu tua nanti kamu tau la.. ditakdirkan Allah sahabat ni umurnya panjang.. kemudian dia dah rasa terbeban sbb nak khatam quran sekali sehari dah tak mudah mcm dulu.. dia kata: betul cakap nabi..kalau la aku ikut cakap dia dulu..

tu namanya istiqamah.. buat sesuatu dgn terus-menerus, tak ponteng, ya "berterusan!" ni perkataan yg plg baik utk istilah istiqamah ni. tapi aku bukan nak sentuh bab ni.. aku nk cakap bab kebersihan..??

aku ingat dulu.. aku slalu komplen org yg bg tazkirah boring bab kebersihan ni.. tak abis2 pasal kebersihan.. sbb aku rasa benda ni semua org tau.. tapi arini, aku sbg insan yg bosan dgr bab kebersihan ni sendiri akan ckp ttg perkara ni.. (kalau bosan btau..) *menguap*

terlintas dalam hatiku nk tulis entry yg "bosan" ni bila aku rasa penatnya kemas rumah. aku korbankan masa tidur ptg aku dgn kemas bilik, sapu, mop, dgn tangga2 skali aku balun. pastu aku cuci toilet. satu toilet tu aku berus. dinding, toilet bowl, semua aku sapu. last skali aku cuci sink kat luar toilet.. skrg nak baring tdo dlm bilik air tu pon boleh! haha. tapi bapak gile penat aku! (baru aku tau!)

masa aku kecik, mak aku marah tak kemas bilik, tak betulkn katil, (betulkan tilam n cadar) aku tensen je.. tak sapu rumah dia bising, bilik air kotor dia bebel.. baju kotor, kasut tak basuh, mcm2 lagi dia marah..pas dah kene piat telinga, baru la aku rela-terpaksa wat semua tu.. bila aku bersihkan semua2 tu td, teringat mak aku.. aku yg muda ni pun penat, dia yg ada arthritis, sakit pinggang, kaki tu lagi la.. tapi dia wat jugak kerja2 pembersihan ni sorg2..isk!

abah aku mcm sempoi sket. dia rilek je.. bukannya dia suke kotor..dia pembersih ok? cuma tak la cerewet sgt mcm mak aku..(org kata, org pompuan mmg mcm tu..) org kata.. aku dgr je.. dulu abah ada tulis satu buku bahasa arab yg bergambar.. tajuk dia "limaza ........ linnazhofatin nazhofah" yg dot2 tu aku lupa..haha. "nuridu" kot! sorry abah! :( maksud dia, kenapa kita kena menjaga kebersihan.. sesape yg tau bahasa arab tu meh isi tempat kosong..

aku dulu penah hafal ayat2 bahasa arab yg ada dlm buku ni. senang je.. antaranya:

"rajulun nazhif, rajulun nasyith"- lelaki yg bersih ialah lelaki yg rajin
"Allahun nazhif, yuhibbun nazhofah"- Allah tu bersih, Dia sukakan kebersihan
"annazhofatu lil-i'badah"- kebersihan itu satu ibadah

cukup2 la tu... aku tanak menunjuk.. (dah lupe byk! huuuu)
mcm2 lagi.. aku balik nanti nak baca blk la buku tu..

aku harap aku bleh istiqamah menjaga kebersihan ni.. bosan tak? ke ok je.. sbb aku pun dah ngntuk ni..haha!

p/s: -ni bukan entry untuk perhimpunan BERSIH tu k?
-tak sabar nak tunggu my dear dapat streamyx
-thanx to mak sbb mak rumah kita bersih

3 comments:

Zackyun said...

2-3 hari dapat laa tue..aff sangat beria-ria beli wayar sangat panjang lilit satu rumah sambil Mak terkuarkan biji matanye.

har har har

aff jangan kutuk aku tau...

mr K said...

lamanya nak tgu 2-3 hari tu... tgkla entry pun dah merepek! haha

amicus curiae said...

eleh yah. sebok je.

;P can't hardly wait,too..