Monday 23 June 2008

aku ingat lagi..

aku ingat lagi..
dulu rumah kita takde api(letrik),
malam2 kena pakai lilin,
nak g tandas sorg2 pun takut,
kene ada org temankan,
abah beli pelita minyak tanah,
letak kat meja makan,
kami adik beradik study ramai2 keliling lampu tu.
aku baru pandai membaca..

aku ingat lagi..
dulu rumah kita takde air,
toilet ada, tapi air takde.
abah korek perigi blkg rumah,
tutup tempat mandi dgn zink,
nak mandi kene pam dulu air bwh tanah,
satu hari abg tan kurung aku dalam bilik air tu,
aku tolak kuat2, zink kena kaki dia,
kene g hospital jahit..

aku ingat lagi..
rumah sebelah dulu kosong,
makcik taharah tak pindah lagi,
selalu main masak2 kat dlm rumah dia,
bli telur, bli megi, masak guna kayu n daun2 yg kami kutip,
satu hari aku nak main msk2 lagi,
panjat la pagar rumah dia,
kaki tersangkut kat pagar,
luka lutut aku kene benda tajam,
kene g hospital balut..

aku ingat lagi..
jalan rumah aku tanah merah,
takde bertar,
kene plak lalu kat perumahan setinggan,
jalan tak penah elok,
abah selalu kata kita naik unta,
kalau nak g bus stand kene jln kaki jauh,
dah la byk anjing,
batu sentiasa standby di tgn..

aku ingat lagi..
kat rumah kita dulu ada kedai,
pakcik mahmud tuan dia,
anak dia nama riduan mahmud kami panggil,
selalu beli aiskrim kat kedai dia,
aku penah terambil n tak byr kat kedai dia,
pensel mekanik.
dulu kecik2 mana ada duit,
aku p balun pensel mekanik kat kedai dia,
jakun~tak penah jumpa benda canggih camtu,
picit2 je kua dakwat..wow!
kalau satu takpe, ni siap bleh bg kwn2 kat sekolah lg,
sekali amik satu cekup tgn aku penuh dgn pensel picit tu,
nasib baik tgn aku kecik..haha!

aku ingat lagi..
dulu kat rumah kita tiap2 hari mkn ikan,
ikan masin selalu sgt,
ayam jarang2 dapat,
kalau mkn ayam, dah syok tak terkata,
abah siap bela ayam lagi,
sbb nak bagi anak2 makan ayam,
sembelih blkg rumah,
abg tan pegang, abah sembelih, aku tgk..
nikmat sgt..

aku ingat lagi..
rumah kita dulu ada katil 2 tingkat,
sorg tido atas, 3 org tido bwh,
masa tu rasa katil tu besar sgt,
tido adik beradik,
aku ada 9 adik-beradik.

aku ingat lagi..
kalau mak abah g keje,
aku dok rumah dgn abg dan kakak,
ada org india mabuk dtg ketuk pintu,
panggil byk2 kali,
takut gile..
bile abah blk nmpk aku tido bwah kerusi,
nyorok takut keling gile tu..

aku ingat lagi..
rumah kita dulu takde longkang besar,
tiap kali hujan mesti banjir kawasan rumah aku,
selalu main air,
tangkap ikan puyu, laga dan macam2 lagi..

aku ingat lagi..
rumah kita dulu ada mcm2 pokok,
ada mempelam, manggis, kelapa, jambu air,
limau bali, nangka, keladi, pandan,
kunyit, daun kesum, kacang kelisa dan lain2,
aku ingat aku penah tanam kacang tanah dgn kak an,
dia tanam 2 biji dlm satu lubang,
aku tanam sebiji je,
pastu dia punye tumbuh subur, cepat je naik,
aku punya, hidup segan mati tak mahu.. tak aci!

aku ingat lagi..
kat rumah kita dulu ada surau sementara depan rumah,
selalu solat kat situ,
kdg2 malas pergi,
org sembahyang terawikh,
aku dok ngelat kat buai dpn rumah,
imam tu baca pjg sgt,
terketar lutut ni,
sekali tu kantoi dgn mak,
sbb bila dia blk tgk aku tido atas buai..

aku ingat lagi..
kat rumah kita dulu,
abah ajar kawan2 aku ngaji,
aku yg plg pandai,
aku dah bleh ngaji dorg baru alif ba ta,
kdg2 aku yg ajar dorg..

aku ingat lagi...
aku ingat lagi...
aku ingat lagi...


p/s: entry ni aku tulis masa rumah aku @ white house takde letrik smlm. teringat plak aku dulu takde api, air, hidup susah, tapi still aku rajin baca buku, smyg jemaah, ngaji quran, mcm2 lagi.. arini aku hidup agak senang, ada semua, tapi still malas, baca buku pun nak taknak, ngaji pun tak sempat, ada motor pun tanak g masjid jemaah..
sedih.. tapi aku dulu nakal jugak..skrg baik la sket..uhuk2! blk nanti aku nk mintak maaf kat pakcik mahmud. nk byr blk pensel picit yg aku "terambik" dulu..agak2 RM10 cukup la kut..

nanti nk bina rumah yg sempurna utk isteriku, untuk anak2ku, tanak bg dorg mandi air telaga mcm aku.. ku punya impian untuk bina "baitul-ihsan" untuk mrs K dan ibnu2 K semua.. isyaAllah..

4 comments:

amicus curiae said...

Ameen.

InsyaAllah.Sebuah rumah yang penuh kasih sayang,biarpun serba kekurangan ada rahmatnya tersendiri berbanding rumah yang serba serbi mencukupi tapi tiada kasih sayang..

p/s: pejul kata cyg slalu main longkang =P hahahaha comot! tp umah cyg skrg siap kolam ikan lg.. alhamdulillah..

mr K said...

aah.. biarlah sederhana tapi rasa tenang bila duduk..

mana ada main longkang.. tu kat umah makcik bibah kut..hihi

Matatahahari said...

waha~
nak nangis je rse..

ish2..
nyampah I tgk somi steri nih..
huhu..

amicus curiae said...

nenet dewngky!