Saturday 14 June 2008

monolog

Everyone feels pain,
But surely, after suffering satisfaction will arrive,
Even in sport, studying or other ordeals,
With life, it's like that for everyone,
If we can beat the pain, on the other side,
a rainbow of happiness awaits us.
That will definitely become a treasure.
Lets believe in that.

When my existence seems to disappear,
I will look for the place where I can do the best I can.
From now on, I'll deliberate slowly,
I won't be impatient,
I won't be greedy,
I won't give up.
Because everyone takes things step by step.

No matter how little the matter is, I want to become a useful person to others.

aku bermonolog sendirian.. menurut ape yg aku fhm dgn perkataan monolog ni ialah, kita bercakap seorg diri.. mono tu satu..kan? kalau 2 org, dia dipanggil twonolog. <----pakai balun. haha! aku mula cerita: pagi tadi aku ada kelas dgn mr Raju. dia ajar pasal cerebellum. iaitu satu bahagian kecil otak kita yg function dia utk control body equilibrium, smooth fine movement, coordination dan sbgnya. senang cite, aku bg contoh nk korek telinga. mula2 kene amik cotton bud dari dlm plastik dia, pastu kene pegang posisi yg betul. pastu elbow kene flex supaya tgn pegi dekat telinga, pastu nak aim betul2 lubang telinga tu. dah masuk kena korek takat mana, tak bleh dalam sgt.. haa semua tu yg kawal ialah Allah melalui cerebellum yg diciptakannya.

mr Raju kemudiannya tunjuk pulak satu video ttg sorg budak pompuan yg ada cerebellar disease. sebenarnye dia amik video tu drpd cerita "1 litre of tears.". dia tunjuk mcm mana budak pompuan tu yg nama dia Aya, yg mula2 normal, aktif dan ceria, tetibe je dapat penyakit yg takde ubat ni.. satu2 symptom dialami oleh Aya ni, mula2, dia tak boleh jalan elok2, pastu tak boleh nak tentukan jarak objek, weakness muscle tone, pegang brg sket jatuh, tak boleh tulis leklok, cakap pun tak lancar, nk makan pun susah.. dan macam2 lagi. tgk betapa susahnya kita bila Dia tarik nikmat cerebellum ni. tapi budak pompuan tak putus asa jugak untuk hidup. dia still g physiotherapy utk kuatkan muscle dia.. dia still tak putus asa walaupun dia tau dia akan mati.. akhirnya Aya ni dah tak boleh jalan langsung, tak boleh nak buat apa2 pun terlantar kat hospital dan lastly, mati kat hospital.. *tamat cerita*

cerita ni sedih, tapi aku tau korg tak nangis pun baca apa yg aku tulis ni.. sbb tu aku download dari youtube klip dr drama jepun ni..




aku bygkan kalau aku jd budak pompuan umur 15tahun tu. macam mana aku nak mkn? aku suke mkn. mcm mana aku nak main bola? aku suka main bola. mcm mana aku nak ckp kat mrs K yg aku syg dia? macam mana aku nk g tandas? mesti nanti aku kencing merata-rata. sape nak tolong basuhkan? mcm mana? (byknye mcm mana) adakah aku nanti akan sekuat Aya ni? sedangkan aku baru kene uji sket dgn Allah aku dah mengeluh pjg. baru pening sket dah kantoi solat subuh. baru Dia tarik nikmat masa lapang sket,@ sibuk sket, dah lupa nk baca quran.. tu belum lagi Dia bg cerebellar disease kat aku.. Au'zubillah min zalik. malu aku kalau nk banding dgn Aya ni..

aku terus bemonolog sendirian..

p/s: pagi tadi aku masak nasi goreng.. bile aku mkn, sedap! tp kalau la tgn ni tak boleh suap sendiri, takde gune sedap mcm mana pun..

6 comments:

amicus curiae said...

will always love u...
will always care for u...
no matter what, i will always do.

mr K said...

:) sweetnye.. i will be your guardian angel.. protect and care of u with all my life..

Zackyun said...

tadi pagi mak masak nasi goreng. tapi af tak makan.

nasi goreng mak memang sedap. apa ntah lagi mak py nasi ayam tgh ari tadi

(eh, ada kena mgena ke?)

mr K said...

cis! nak jugak rase nasi goreng mak.. soh af mkn utk saya k?

alonq_exe said...

Assalamualaikum.

Ha, kan aku kata aku datang aku terus komen. Best2 tulisan ko. Nanti aku sambung baca.

Cakap dua orang, dia panggil Dialog.
Mana ko dapat twolog daa..

mr K said...

wsalam.. aah dialog.. cikgu aku silap ajar la tu.. cis!